Sprzedaż bezpośrednia – przekonania klientów

Sprzedaż bezpośrednia kojarzy się klientom często w bardzo negatywny sposób. Ponadto potwierdzają to moje obserwacje jako sprzedawcy. Aby przybliżyć Ci stosunek klientów do sprzedawców, zebrałam najczęściej pojawiające przekonania się oraz jakie wiążą się z tym emocje. Dodatkowo zwróciłam uwagę, z czego może wynikać niechęć klientów.

Sprzedaż bezpośrednia przekonania klientów
Jakie są najczęstsze przekonania klientów na temat sprzedaży bezpośredniej?

A więc czym jest sprzedaż bezpośrednia według klientów?

Mianowicie najczęściej postrzegają sprzedaż bezpośrednią jako:

  • namawianie i wciskanie produktów, których nikt nie potrzebuje,
  • chodzenie po domach i ludziach czyli jest to akwizycja,
  • oszukiwanie ludzi,
  • bycie nachalnym,
  • zaczepianie i zagadywanie ludzi.

No i żeby sprzedawać, to trzeba mieć gadane oraz trzeba gdzieś dzwonić i jeździć.

A na koniec wisienka na torcie przekonań: Sprzedaż bezpośrednia to MANIPULACJA!

Powyższe negatywne przekonania wynikają z niewłaściwie przeprowadzonego procesu sprzedaży bezpośredniej. Przede wszystkim sprzedawca pominął etap rozpoznania potrzeb i nawiązania relacji z klientem. Ponadto komunikował się w niewłaściwy sposób np. zadając za mało pytań otwartych czy parafrazując wypowiedź klienta. Natomiast manipulacja wiąże się z nieudolnie użytymi technikami NLP przez początkujących sprzedawców.

A jaki jest sprzedawca bezpośredni według klientów?

Przede wszystkim:

  • to manipulator, kłamca i domokrążca,
  • zagaduje na śmierć,
  • wciska,
  • nie słucha,
  • mówi skomplikowanym językiem.

A co czują klienci mając takie przekonania?

Po przeanalizowaniu powyższych negatywnych przekonań, widać na przykład takie emocje jak:

  • podejrzliwość,
  • rozczarowanie,
  • znudzenie,
  • zażenowanie,
  • wstyd,
  • złość,
  • niecierpliwość.

Czy widzisz w tych przekonaniach i emocjach również własne?

Sprawdź to i wykonuj poniższe ćwiczenie. Zanim zabierzesz się za nie , to przygotuj koniecznie kartkę lub notes oraz długopis. Dlaczego? Gdyż po ręcznym zapisaniu swoich przekonań, będziesz mógł do nich wrócić w dowolnej chwili. Dodatkowo doprecyzujesz je albo zweryfikujesz. Będzie to też drobny krok do pracy nad swoimi przekonaniami w zakresie sprzedaży bezpośredniej.

Dokończ poniższe zdania, dopisując po pięć zwrotów do każdego punktu:

  1. Zazwyczaj myślę o sprzedaży bezpośredniej, że (…)
  2. Kiedy myślę o sprzedaży bezpośredniej, to czuję (…)
  3. Dobrze byłoby, gdyby sprzedawcy bezpośredni (…)

Jeśli chcesz, podziel się efektami ćwiczenia w komentarzu. A w kolejnym artykule dowiesz się, czym jest sprzedaż bezpośrednia, jaki jest jej cel oraz jaka jest rola profesjonalnego sprzedawcy.


Do napisania!

Bernadeta Selwa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *