Sprzedaż bezpośrednia – przekonania klientów

Sprzedaż bezpośrednia kojarzy się klientom często w bardzo negatywny sposób. Ponadto potwierdzają to moje obserwacje jako sprzedawcy. Aby przybliżyć Ci stosunek klientów do sprzedawców, zebrałam najczęściej pojawiające przekonania się oraz jakie wiążą się z tym emocje. Dodatkowo zwróciłam uwagę, z czego może wynikać niechęć klientów.

Sprzedaż bezpośrednia przekonania klientów
Jakie są najczęstsze przekonania klientów na temat sprzedaży bezpośredniej?

A więc czym jest sprzedaż bezpośrednia według klientów?

Mianowicie najczęściej postrzegają sprzedaż bezpośrednią jako:

  • namawianie i wciskanie produktów, których nikt nie potrzebuje,
  • chodzenie po domach i ludziach czyli jest to akwizycja,
  • oszukiwanie ludzi,
  • bycie nachalnym,
  • zaczepianie i zagadywanie ludzi.

No i żeby sprzedawać, to trzeba mieć gadane oraz trzeba gdzieś dzwonić i jeździć.

A na koniec wisienka na torcie przekonań: Sprzedaż bezpośrednia to MANIPULACJA!

Powyższe negatywne przekonania wynikają z niewłaściwie przeprowadzonego procesu sprzedaży bezpośredniej. Przede wszystkim sprzedawca pominął etap rozpoznania potrzeb i nawiązania relacji z klientem. Ponadto komunikował się w niewłaściwy sposób np. zadając za mało pytań otwartych czy parafrazując wypowiedź klienta. Natomiast manipulacja wiąże się z nieudolnie użytymi technikami NLP przez początkujących sprzedawców.

A jaki jest sprzedawca bezpośredni według klientów?

Przede wszystkim:

  • to manipulator, kłamca i domokrążca,
  • zagaduje na śmierć,
  • wciska,
  • nie słucha,
  • mówi skomplikowanym językiem.

A co czują klienci mając takie przekonania?

Po przeanalizowaniu powyższych negatywnych przekonań, widać na przykład takie emocje jak:

  • podejrzliwość,
  • rozczarowanie,
  • znudzenie,
  • zażenowanie,
  • wstyd,
  • złość,
  • niecierpliwość.

Czy widzisz w tych przekonaniach i emocjach również własne?

Sprawdź to i wykonuj poniższe ćwiczenie. Zanim zabierzesz się za nie , to przygotuj koniecznie kartkę lub notes oraz długopis. Dlaczego? Gdyż po ręcznym zapisaniu swoich przekonań, będziesz mógł do nich wrócić w dowolnej chwili. Dodatkowo doprecyzujesz je albo zweryfikujesz. Będzie to też drobny krok do pracy nad swoimi przekonaniami w zakresie sprzedaży bezpośredniej.

Dokończ poniższe zdania, dopisując po pięć zwrotów do każdego punktu:

  1. Zazwyczaj myślę o sprzedaży bezpośredniej, że (…)
  2. Kiedy myślę o sprzedaży bezpośredniej, to czuję (…)
  3. Dobrze byłoby, gdyby sprzedawcy bezpośredni (…)

Jeśli chcesz, podziel się efektami ćwiczenia w komentarzu. A w kolejnym artykule dowiesz się, czym jest sprzedaż bezpośrednia, jaki jest jej cel oraz jaka jest rola profesjonalnego sprzedawcy.


Do napisania!

Bernadeta Selwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *